Conversie optimalisatie met focus op resultaat!

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie is één van de belangrijkste trends op het gebied van e-commerce. ‘Conversie’ staat voor het omzetten van bezoekers naar het bereiken van een doel. Bijvoorbeeld het kopen van producten, maar ook inschrijven nieuwsbrief of downloaden van een brochure kan een doel zijn. ‘Optimalisatie’ staat voor het optimaliseren van een website of webshop, zodat de doelen beter gehaald kunnen worden. Ook als uw website of webshop weinig bezoekers heeft zijn er mogelijkheden tot conversie optimalisatie. Conversie optimalisatie is veel meer dan alleen A/B testen uitvoeren. U kunt op veel meer manieren een website of webshop optimaliseren. De volgende stappen verhogen de optimalisatie van een website en zijn daarom ook zeker aan te raden.

Pijnpunten opsporen

Allereerst moeten de pijnpunten vastgelegd worden. Er zijn verschillende modellen beschikbaar. In de meeste modellen komen de volgende punten naar voren.

2 a 3 seconden regel

Een gemiddelde bezoeker beslist binnen 2 a 3 seconden of ze op de website blijft. Is het binnen 2 a 3 seconden duidelijk waar de website over gaat?

De ‘Why?’ factor

Stel altijd deze vraag! Why? Waarom moeten bezoekers voor uw merk of bedrijf kiezen? Zorg dat dit altijd duidelijk naar voren komt en meteen duidelijk is. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een slogan of door het benadrukken van uw (unieke) sterke eigenschappen.

Een mooi voorbeeld hiervan is fietsenwinkel.nlConversatie optimalisatie voorbeeld

(Sterke slogan en de (unieke) sterke eigenschappen worden hier goed uitgelicht))

Elke pagina een duidelijke call-to-action

Zorg ervoor dat elke pagina een duidelijke call-to-action heeft. Denk goed na wat het doel van elke pagina moet zijn. Wat wilt u dat uw bezoekers doen op uw website? Zorg dat dit doel zo gemakkelijk mogelijk haalbaar is.

Toegankelijkheid

Denk hierbij aan een duidelijk leesbaar lettertype, duidelijke buttons, overzichtelijk menu, etc. Zorg voor een heldere indeling van elke pagina met een beperkte keuze aan mogelijkheden. Bij teveel keuze mogelijkheden heeft de bezoeker al snel geen overzicht meer.

A/B-testen

Soms kan een kleine aanpassing een groot effect hebben op de conversie. Daarom is het belangrijk elke aanpassing eerst goed te testen en te meten. Dit kan met een A/B-test. Door 50 procent van de bezoekers naar situatie A te sturen en de andere 50 procent naar situatie B, is het meetbaar of de nieuwe situatie het gewenste resultaat heeft.

A/B-testen

Meten = weten

En zo ‘simpel’ is het! Door goed te meten worden de pijnpunten zichtbaar. Kijk goed naar de pagina’s met een hoog bounce percentage en probeer deze omlaag te krijgen. Er zijn voldoende tools, die (nadat ze goed zijn ingericht) uitstekende resultaten kunnen opleveren.

Conclusie

Uiteindelijk is conversie optimalisatie op elk soort website toe te passen. Zelfs als er nog niet voldoende bezoekers zijn om een A/B-test uit te voeren en goed te kunnen meten.

Wilt u eens vrijblijvend met ons naar de mogelijkheden kijken? Neemt u dan contact met ons op via telefoonnummer 0166 700 204 of via e-mail info@emhostingendesign.nl. U kunt ook ons contactformulier gebruiken. Dan bekijken we samen de mogelijkheden met uiteraard de focus op succes!

Comments are closed.