10 (SEO) tips voor een betere webshop
Er is zoveel mogelijk als het gaat om het toepassen en optimaliseren van SEO voor een webshop, dat veel webshophouders door de bomen het bos niet meer zien. Daarom daarom wij 10 tips voor u op een rijtje gezet.
1. Branding
Zorg ervoor dat uw merk of logo duidelijk zichtbaar aanwezig is en gebruik altijd uw merknaam of bedrijfsnaam in de paginatitel.
2. Over ons
Veel klanten vinden het belangrijk om te weten wie er achter de webshop zit. Waar koop ik het product? Wat is het verhaal achter dit bedrijf of merk? Welke personen werken er? Door een Over ons pagina te maken en bijvoorbeeld een foto van het team toe te voegen, geeft de bezoeker extra vertrouwen.
3. Gebruik een Call-To-Action
Gebruik op de homepage altijd een Call-To-Action.
Een Call To Action (CTA), of in het Nederlands een “oproep tot actie”, is een afbeelding, tekst of knop die potentiële klanten of kopers aanspoort tot het nemen van een actie na het tonen van een commerciële boodschap, zoals een advertentie of tv-reclame.
Dit lijk misschien technisch, maar je komt dagelijks meer dan genoeg Call To Actions tegen. Denk aan de volgende zinnen:
- Schrijf u in voor de nieuwsbrief.
- Bekijk de video.
- Kom a.s. zaterdag naar de open dag.
- Reserveer uw tafel.
- Vraag een vrijblijvende offerte aan.
Dit zijn allemaal voorbeelden van Call To Actions. Call To Action is een veelgebruikte term in de marketingwereld en deze kan zowel on- als offline worden gebruikt (denk aan bijvoorbeeld de posters die in bushokjes hangen of een flyer in de brievenbus).
4. Winkelwagen
Het doel van de webshop is dat klanten hun bestelling plaatsen. Een belangrijk en essentieel onderdeel hiervan is de winkelwagen. Zorg dat deze dan ook altijd prominent in beeld is. Als extra tip willen we meegeven dat het aantal producten in de winkelwagen zichtbaar moet zijn, zonder dat men de winkelwagen hoeft te openen. Een andere tip om de conversie te verhogen is het zichtbaar maken van het minimale bestelbedrag voor gratis verzending. Dit is een echte conversie verhogende factor!
5. Product reviews
Een andere conversie verhogende factor zijn product reviews. Positieve reviews van andere kopers geven nieuwe kopers vertrouwen.
6. Bestellen zonder account
De twee vorige tips geven een conversie verhogende factor. In tegenstelling tot deze! Potentiële kopers haken vaak af bij het aanmaken van een account en staan hier alleen voor open als er iets positiefs tegenover staat. Bijvoorbeeld een extra korting of extra service. Maar alleen als ze deze extraatjes niet krijgen bij het niet aanmaken van een account. Denk hier dus goed over na.
7. Voeg sitemaps in Google Search Console toe
Dit is een misschien een wat technisch gezien complexere tip voor uw webshop, maar zeker niet minder belangrijk! Een sitemap is een pagina waarin links naar alle pagina’s en producten van een webshop staan. Dit is een handig hulpmiddel voor zoekmachines om bepaalde pagina’s te vinden en te indexeren.
8. Product afbeeldingen
Zorg voor unieke alt teksten voor alle afbeeldingen in de webshop, inclusief product-en merknamen. Noem een afbeelding dus niet afbeelding.jpg, maar bijvoorbeeld productmerk-omschrijving.jpg. Hierdoor kan Google de afbeeldingen beter indexeren en zorgt wellicht voor extra bezoekers via Google Images.
9. Product omschrijving
Gebruik nooit de product omschrijving van de leverancier in uw webshop. Wees uniek en herschrijf deze.
10. Wel of niet op voorraad?
Vermeld altijd of een product wel of niet op voorraad is. Wees daarnaast duidelijk over de levertijd. Dat voorkomt vragen en in sommige gevallen frustratie bij de bezoekers.
Bonustip 1: Gerelateerde producten
Op het moment dat u de interesse heeft van een potentiële klant, maak daar dan extra gebruik van. Als u bijvoorbeeld telefoons verkoopt, dan is de kans groot dat iemand er een hoesje bij wilt kopen. Zorg dat deze producten goed op elkaar zijn afgestemd. Soms worden gerelateerde producten “Andere klanten kochten ook” genoemd.
Bonustip 2: De uitstraling van de webshop!
Vergelijk het met een winkel in de winkelstraat. Een mooie etalage moet ervoor zorgen dat de klant naar binnen wordt getrokken. Zo werkt het online ook. Een mooi en goed ingerichte webshop geeft direct een goed en vertrouwd gevoel bij de klant. Zorg ervoor dat de webshop op elk (mobiel) apparaat goed wordt weergegeven.
Comments are closed.